مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22294 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

در اثر علاقه به دوستم دچار روحياتي شده ام كه در مشروعيت آن دچار وسواس شده ام خصوصيات و شرايط دوستي را بيان فرماييد؟
همان گونه كه مي دانيد، دوستي انواع و اقسام متنوع دارد و هر يك ثمره و پيامد و شرايط خاص خود را مي طلبد و ما را در اين مقام با دوستي هاي ديگر كاري نيست و فعلاً به حسب درخواست شما به دوستي الهي و خداي مي پردازيم كه مورد نظر شماست. اين نوع دوستي از نشانه هاي زير برخوردار است. شما با محك زدن دوستي خود با فرد مورد نظر مي توانيد به درستي و نادرستي آن پي ببريد، دوستي هاي الهي از ويژگي هاي زير برخوردارند: 1- موجب ترقي معنوي و زنده نمودن ياد خداوند در ذهن و قلب مي گردد. 2- از ملاقات دوست بهره علمي عائد شما مي گردد و به دانش و معرفت شما افزوده و در هر ملاقاتي مطلبي به شما مي آموزد. 3- ملاقات دوست به نشاط و زنده دلي سالم - آن گونه كه خداوند مي پسندد و شما نيز آگاهي داريد؛ يعني، حرام نيست - منتهي مي گردد به اين معنا كه انبساط خاطر، زنده شدن روحيه و طراوت دل ثمره آن است و از گناه، غيبت، تهمت و افترا و شوخي هاي همراه با استهزاء و... در آن خبري نيست و حتي همان گونه كه گذشت ياد خداوند را بيشتر از قبل در دل شما زنده مي كند. 4- در ضمن روايتي امام باقر(ع) مي فرمايند. يكي از اوصاف دوست خوب آن است كه شما را به ياد آخرت بياندازد. حال اگر دوستي شما چنين است فهوالمطلوب و الا نبايد حداقل موجب غفلت شما از مرگ و آخرت گردد. 5- دوست خوب بايد شما را به انجام دستورات شرعي و پاي بندي به احكام دين بيشتر ترغيب كند و هرگز زمينه انجام اعمال خلاف شرع را فراهم نسازد تا چه رسد به آن كه به آنها مبتلا گرديد، حال در فضاي اين نوع دوستي بايد به تأثيرات آن توجه كرد و خود شخصاً قضاوت كنيد. 6- اگر دوستي هاي عادي را مد نظر قرار دهيد به آداب آن آشنا خواهيد شد و به دست مي آوريد كه چه نوع عملكرد و رفتاري را اقتضا مي كند آيا بوسيدن افراطي از آداب دوستي است؟ آيا لمس نمودن اعضاء بدن و آيا نگاه كردن خيره خيره و... از آداب دوستي است؟ بي ترديد يك دوستي عادي اين رفتارها را اقتضاء نمي كند، لذا از بروز اين رفتارها يقيناً جلوگيري كنيد و در حالي كه دوستي خود را حفظ مي كنيد ابراز آن و شكل هزينه كردن محبت خود را معقول سازيد. دوست عزيز با محك زدن دوستي خود با معيارهاي ارائه شده به شرعي بودن يا نبودن دوستي خود پي خواهيد برد. اما اگر همچنان در شك و ترديد هستيد مي توانيد به احتياط عمل نموده و اين دوستي را تقليل دهيد، فقط تقليل مقصود است و همان گونه كه گذشت از ابراز رفتارهاي محبت آميز شديد مانند آنچه گفتيد جداً خودداري ورزيد و با دقت در دوستي ها ديگران، رفتارهاي دوستانه را ياد گرفته و در همان محدوده ابراز علاقه كنيد. رفتار وسواسي را كنار بگذاريد و در صورت عدم تشخيص مشروعيت و نامشروع بودن احتياط نموده و به مقتضاي احتياط عمل كنيد و خود را هر چه سريع تر از ترديد و دو دلي نجات دهيد و بدانيد كه خود ترديد بيش از حد نشانه نفوذ شيطان است و الا مسير حق از ترديدي كه آلوده به تاريكي و سرگرداني است عادي مي باشد، لذا در ترديد باقي نمانيد و به دوستي متعارف و همانند ديگر دوستان خود اكتفا ورزيد چرا كه با اكتفا به اين سطح از دوستي يقيناً ضرر نمي كنيد و بدانيد كه مرتكب حرام هم نشده و گناهي هم انجام نمي گيرد و موجب اهانت به دوستتان نمي گردد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.